reklama

Dodo Kopold - obeť alebo zločinec?

Minulý víkend zasadala v Maníne komisia alpinizmu JAMESu, ktorá po dlhom rokovaní usúdila, že Dodo Kopold, člen reprezentačného tímu, nevyliezol na vrchol Gasherbrumu I a na Broad Peak. Zároveň odsúdilo jeho konanie a informovanie počas expedície Baltoro Expres 2008.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (54)
Obrázok blogu

Doda som osobne spoznal minulý rok v Káthmandu, aj keď jeho športové úspechy som sledoval už dávnejšie. Počas mojej cesty z Iránu do Nepálu som sa dozvedel, že Dodo je na Daulaghiri s Poľkou Kingou Baranowskou a celý čas som tajne myslel na to, že by sme sa mohli stretnúť. Po náročnom nočnom presune z Indie som sa prechádzal po úzkych uličkách Thamelu a Doda som naozaj stretol - kúsok od legendárneho baru Tom&Jerry kráčal oproti mne v červených nohaviciach. Postavil som sa k nemu, podal mu ruku a povedal "čau Dodo, ja som Filip". Sadli sme si na pizzu a prekvapene som pozeral, ako človek, ktorý behá po 8-tisícovkách vytiahol krabičku Marlboriek so slovami: "pod K2 sme nemali čo piť, tak sme začali fajčiť". Zapálil som si s ním, lebo v Pakistane sa mi stalo niečo podobné a 2 týždne v Indii som strávil s tuhým fajčiarom Michaelom. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Moja prvá otázka samozrejme bola, či vrchol Daulaghiri zdolal. Jednoznačne odpovedal, že NIE - dostali sa k nejakej tyčke, ktorú šerpovia bezrukého Kórejčana označili za vrchol, ale on, Kinga a Švéd s netypickým menom Eriksson vedeli, že to vrchol nie je. Počas vyše hodiny sme vyfajčili pár cigariet, dali si 2 pivá a ja som sa dozvedel veľa informácií o výškovom horolezectve. Dodo bez okolkov priznal, že na Nanga Parbate s 20 kilovým batohom nestíhal "motorovým myšiam" Hámorovi a Morawskému, ktorí to neskôr okomentovali ako "ulieval sa pri prešľapávaní stopy" a "šetril si sily na vrchol". Dodo sa celý čas správal nenútene a prirodzene a bol evidentne rád, že po mesiaci stretol "našinca". Žiadna známka arogancie, ktorú mu na internetových fórach vyčítali mnohí "experti". 

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Keď sa na začiatku tohto leta vybral Dodo opäť do Karakoramu so smelým plánom zdolať oba Gasherbrumy, K2 a prípadne aj Broad Peak spolu s Vladom Plulíkom, vedel som, že na to má. Zároveň som sa však o oboch bál - ich plán v sebe skrýval príliš veľa koncentrovaného nebezpečenstva. Horlivo som hltal každú informáciu a keď som sa dozvedel, že s Broad Peaku sa nevrátili spolu, vedel som, že je zle. 


Na internete sa rozpútali diskusie, kde sa Dodo dostal pod tlak "vševedkov", ktorí od počítača komentovali to, čo sa v Karakorame udialo. Mladý chalan, ktorý počas druhej himalájskej sezóny prišiel o druhého spolulezca, prežil bivak v ôsmych tisícoch bez akéhokoľvek bivakovacieho vybavenia, sa musel vyrovnávať s útokmi a so spochybňovaním toho, čomu obetoval neuveriteľne veľa energie a úsilia. Od "expertov" dostal prezývku "no summit photo Dodo", na stránke, venovanej pamiatke Vlada Plulíka sa o Dodovi vyjadrovali Vladovi príbuzní a známi ako o vrahovi. V najčítanejšom bulvárnom týždenníku Doda potápali "legendy" slovenského" horolezectva. Peter Hámor, ktorý neváhal za pomoci kyslíka vyniesť na vrchol vlajku HZDS, Jaro Dutka, ktorý išiel s Dodom na Čho Oyu a Šiša Pangmu absolútne nepripravený a ktorý zatajoval vážny zdravotný problém. Hámor sa mimochodom ocitol v reprezentačnom A družstve JAMES pre rok 2009 so slušnou finančnou podporou. Proti Dodovi sa nakoniec postavil aj jeho dovtedajší "ochranca", predseda JAMESu Igor Koller. Ten mu okrem iného vyčítal, že neurobil nič pre Plulíkovu záchranu. Asi zabudol na podobnú situáciu na Great Trango, kde bol Dodo spolu s Gabom Čmárikom niekoľko dní nezvestný a v základnom tábore (v ktorom Koller v tom čase bol) nikto ani nepohol prstom. Chalani sa vtedy doslova doplazili do tábora, prežili pády niekoľkých lavín a Gabovu snežnú slepotu. To všetko potom, ako zdolali alpským štýlom južnú stenu Tranga (90 dĺžok, obtiažnosť 8 A2) v podmienkach, aké by sa len ťažko dali nazvať ideálne. Koller zašiel v očieňovaní Doda tak daleko, že spolu s komisiou alpinizmu vyhlásil, že nezdolal ani vrchol GI, na ktorom ho videli dvaja Taliani. Podľa slov Dodovej manželky Katky sa spolu stretli pred odchodom na Annapurnu - strávili spolu hodinu, počas ktorej rozoberali väčšinou Kollerove zdravotné problémy. Keď Dodo odišiel do Nepálu, spustila sa ďalšia vlna nechutnej kampane, ktorej obeť sa vtedy nemala ako brániť. Počas nej Dodo dokázal, že liezť naozaj vie - s Čechmi Martinom Minaříkom a Petrom Mašekom sa dostali do výšky cca 7900 metrov na jednej z najťažších osemtisícoviek. Samozrejme, alpským štýlom a ťažkou cestou, tzv. Gabarrow spur. Poslednú jeseň sa na Annapurne nikto nedostal vyššie ako táto malá Česko-slovenská expedícia. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Dodo urobil chyby - jeho informácie boli chaotické, niektoré dodatočne upravoval a je pravda, že pár krát mu na diskusích a vo vyjadreniach "prdli" nervy. O tom, či nazoaj vyšiel na Broad Peak nie som na 100% presvedčený ani ja, ale viem, že aby potvrdil svoju pravdu, pokúsi sa o jeho vrchol ešte raz. 


Táto kauza je pre Slovensko typická - ak je niekto úspešný a vytŕča z davu, treba mu jednoducho zraziť hrebienok. Ak niekto svojimi vlastnými silami a obeťami dokáže žiť svoj život tak, ako si ho vysníval, stane sa terčom závistlivcov, ktorí za svoj život nevytiahli päty z Tatier a ktorých neuveriteľne dráždi akákoľvek aktivita "niekoho z Bratislavy" v našich veľhorách. Tento článok som nenapísal ako "píár" pre Doda. Už dlho sme sa nestretli, nikdy sme spolu neliezli. Zároveň si neuveriteľne vážim všetko, čo za svoj život stihol Vlado Plulík a chápem aj jeho rodinu, ktorá ale zaslepená smútkom rozdáva rany pod pás. Vážim si aj doterajšie pôsobenie Igora Kollera - či už ako funkcionára alebo alpinistu, no myslím si, že v kauze "Kopold" zlyhal a podľahol nálade, ktorá momentálne medzi našimi horolezcami vládne. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Kopoldov príbeh mi pripomína začiatky kariéry Reinholda Messnera - obaja sa museli vyrovnávať so stratou partnerov (Messner prišiel na prvých dvoch osemtisícovkách o troch spolulezcov vrátane brata Günthera) a so znevažovaním výkonov, obaja si priam posadnuto idú svojou cestou. Messner je zrelý muž, ktorému hory veľa dali a zároveň vzali. Dodo ešte v mnohom potrebuje dozreť, ale hory sú tým najlepším učiteľom života...


Pripravujem: 

Don Whillans - vertikálny beatnik

Reinhold Messner - veľký guru

Doug Scott 

Dogal Haston

Filip Jánoš

Filip Jánoš

Bloger 
  • Počet článkov:  79
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Ľahké kroky, už cítia beh, v našich stopách sa roztápa sneh, už nič viac nepadá. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradenáoutdooron the roadSúkromné...len tak...

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu